Środowiskowy Dom Samopomocy
"Sami Swoi"
Ul. Łomżyńska 54
85-863 Bydgoszcz.
Telefon: 052/375-06-30
Email: sdssamiswoi@interia.pl
   
     
TECHNIKI PLASTYCZNE








Metody pobudzania i rozwijania inwencji twórczej przez zajęcia plastyczne, oparte w dużej mierze na wyobraźni i fantazji twórczej. Jest powszechnie znana i stosowana. W praktyce charakteryzuje ją posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi i środkami kształtowania uzdolnień artystycznych, a także motywowaniem do wyrażania siebie w pracach plastycznych.

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Płótno (kawałek ściereczki lub prześcieradła), rozpinamy za pomocą pinezek na drewnianej ramce (można przygotować na lekcji techniki). Materiał pokrywamy ostudzoną żelatyną spożywczą a po wyschnięciu farbą emulsyjną (najlepiej białą). Na płótnie możemy malować różnymi farbami (olejnymi, temperami itp). Prezentowana tu praca jest wykonana farbami przygotowanymi z farb emulsyjnych (w proszku lub płynnych barwników) wymieszanych z białą farbą akrylową. Po skończeniu pokrywamy pracę werniksem lub lakierem do włosów.
RURKI Z PAPIERU

Miękki papier (ręczniki papierowe) formujemy rurki, które zamaczamy w klajstrze i naklejamy według projektu na kartonie. Po uformowaniu kompozycję malujemy farbami.
PRASOWANA SŁOMA

Słomę zamaczamy na około 30 minut w wodzie. Następnie przecinamy ją po długości, uprzednio usuwając "kolanka". Lekko osuszona słomę rozkładamy na desce do prasowania, nakrywamy czystym, cienkim papierem i prasujemy nagrzanym żelazkiem. Ze sprasowanych słomek tworzymy kompozycję (naklejamy wycięte kształty) na ciemnym brystolu lub podklejonej tkaninie.
WITRAŻ Z PAPIERU

Na szkicu mocno zaznaczamy kontury rysunku. Następnie za pomocą nożyka introligatorskiego lub skalpela wycinamy wszystkie płaszczyzny pozostawiając tylko kontur. Należy zadbać o to, aby kontury były ze sobą połączone i "trzymały się ramki". Po uzyskaniu ażurowej kompozycji podklejamy kontury nieco większymi od wyciętych płaszczyzn arkuszami kolorowych bibułek. Po zakończeniu pracy podklejamy witraż kartonem. Uwaga! Należy uczulić dzieci na bezpieczne posługiwanie się nożykiem i nożyczkami.
RZEŹBA W GIPSIE

Z gipsu (np. Cekolu) odlewamy płytkę w plastikowym talerzyku. Gdy gips stężeje przenosimy na niego rysunek ołówkiem lub dłutem (nożykiem) według wcześniej przygotowanego szkicu. Dostępnymi narzędziami wycinamy pewne partie kompozycji, czyli obniżamy pewne płaszczyzny inne zaokrąglamy. Pamiętajmy, by na początku wycinamy płytko, gdyż zawsze w trakcie pracy można płaskorzeźbę pogłębić. Płaskorzeźb nie powinno się malować, ale dzieci często pokrywają je farbami. Uwaga! Technika ta może być wykorzystana również do wykonania rzeźb. Gips zalewany w plastikowe butelki, które po zastygnięciu masy rozcinamy uzyskując owalna bryłę, której możemy nadawać kształt pełnej rzeźby.
MOZAIKA Z PAPIERU

Z kolorowych papierów wycinamy różne kształty, układamy z nich kompozycję, np. opartą o rytm. Niektóre szablony możemy pomalować farbami lub kredkami.
PRZECIERKA ZE ŚWIECY

Na papierze wykonujemy szkic. Następnie powierzchnię wybranej części kompozycji pokrywamy świecą a potem malujemy cierpliwie tuszem. Resztki nie zaschniętego tuszu usuwamy ze świecy papierowym ręcznikiem.
MOKRE W MOKRYM

Arkusz papieru (może to być papier śniadaniowy) zamaczamy w wodzie (ciekawe efekty można uzyskać poprzez zgniecenie papieru) a następnie malujemy na nim akwarelami. Po wyschnięciu papier naklejamy na karton i oprawiamy. Ciekawy jest efekt rozpływającej się plamy (doskonała do realizacji zagadnień o plamie miękkiej).
RYSUNEK PASTELAMI

Rysunek wykonany pastelami daje dużo możliwości zestawień barwnych. Rysujemy na kartce z uprzednio przygotowanym szkicem. Rysunek możemy wzbogacić pokrywając niektóre fragmenty płaszczyzn np. korektorem szkolnym.
COLLAGE Z BIBUŁY

Klej rozprowadzamy z woda na gęstość śmietany. Pokrywamy nim kartkę i naklejamy według przygotowanego projektu bibuły. Bibuła rozmięka, jej kolory rozpływają się tworząc ciekawe barwne kompozycje.
FROTAŻ

Do wykonania prac ta technika możemy wykorzystać przedmioty o różnej fakturze: szyby w drzwiach, tarki, monety, firany, koronki, itp. Wybraną powierzchnie pokrywamy cienkim papierem i pocieramy grafitem lub kredką.
WITRAŻ

Prace te można wykonać farbami witrażowymi lub farbami kryjącymi, np. klejówką. Pod szkło możemy położyć wcześniej przygotowany projekt. Najpierw konturówką rysujemy konturu przedmiotów, a po jej wyschnięciu uzupełniamy powierzchnię nanosząc farbę cienkim pędzelkiem.
COLLAGE

Do wykonania tej pracy wykorzystujemy papier ścierny, karton, kawałki tapet o ciekawej fakturze, Opracowujemy szkic, wycinamy kształty z proponowanych materiałów, a następnie wikolem naklejamy je na karton. Kompozycję możemy uzupełnić malując, np. tło farbami kryjącymi.
FARBY I MYDŁO

Farby emulsyjne (takie jakimi maluje się ściany) rozprowadzamy z mydłem a za pomocą słomki (tak jak bańki mydlane) nanosimy je na brystol. Możemy wprowadzić elementy wycinanki.
WYKLEJANKI Z WŁÓCZKI

Na kartonie rysujemy kontury wybranego przedmiotu: kubek, kotek, pies, kwiaty. Przygotowujemy włóczki o odpowiednich kolorach i grubości. Stopniowo pokrywamy powierzchnię grubą warstwa kleju roślinnego i cierpliwie formujemy z nici kształty przedmiotu.
WYKLEJANKA KOLOROWA

Brystol malujemy kredką lub farbą (w pasy, koła, nieregularne plamy). Po wyschnięciu całość pokrywamy świecą. Następnie malujemy całą powierzchnię czarnym tuszem. (niekiedy trzeba tusz rozprowadzać długo po papierze, ponieważ jakby "rozbiega się"). Po wyschnięciu można wydrapywać różne linie, dobierając odpowiednie narzędzia, np. nożyk, cyrkiel, szpilki, grzebień, itp. Wyrażone kształty nabierają bajkowego charakteru. Może być stosowana przy realizacji takich tematów jak: "Czarodziejskie ryby ciepłych wód", "Podróż w kosmosie").
RYSOWANIE NITKĄ

Nitkę zamaczamy w farbie lub tuszu, a następnie rzucamy na papier. Nitka swobodnie układa się w różne zawijasy. Nakładany druga kartkę papieru, przyciskamy czymś ciężkim i delikatnie wyciągamy nitkę. Czynność możemy powtórzyć kilkakrotni używając różnych kolorów farb i zróżnicowanej grubości nitek. ("Postacie fantastycznych zwierząt", „Maski”).
MALOWANIE KLEJÓWKĄ

Do sporządzenia klejówki można jako spoiwa użyć kleju z ugotowanego z mąki lub kleju biurowego. Do słoiczków lub glinianych miseczek wsypujemy do połowy ich objętości farbę w proszku (taką jak do malowania ścian) i dodajemy przygotowane spoiwo. Należy przygotować również farbę biała np. z mielonej kredy szkolnej, w celu uzyskania szerszej gamy barw. Farby klejowe maja intensywne barwy i dobrze się ze sobą mieszają. Malujemy nimi gęsto pokrywając cała powierzchnie papieru bez prześwitów.
MALOWANIE NA PODKŁADZIE Z KASZY

Kartkę grubego papieru-kartonu smarujemy bardzo dokładnie klejem roślinnym, po czym szybko posypujemy ją kaszą manną, której nadmiar po kilku minutach zsypujemy z kartki. Po zaschnięciu malujemy na tym podkładzie farbami plakatowymi lub akwarelami.
RYSUNEK LAWOWANY

Do rysunku wykonanego tuszem dodajemy elementy namalowane tuszem rozprowadzonym z wodą, uzyskamy plamy o rozmaitych natężeniach. W pacach tego typu można wykorzystać także atrament.
TEMPERA

Tempera jest farbą sprzedawana w tubkach lub słoiczkach. Dzięki swej recepturze (zawiera białko, żółtko, gumę lub kazeinę) doskonale zakrywa powierzchnię kartki. Mają żywe kolory, doskonale się ze sobą łączą. Do malowania najlepsze są szczeciniaki (płaskie lub okrągłe).
MALOWANIE AKWARELĄ

Przed przystąpieniem do malowania należy przygotować odpowiednie pędzle (które po namoczeniu i strzepnięciu powinny układać się na kształt "łezki”) i biały niezbyt gładki papier. Akwarelą malujemy szybko, lekko i niezbyt gęstą farbą. Pędzel obficie namaczamy w farbie. Pamiętajmy, że są to farby niekryjące. Można nie pokrywać całego arkusza farbą, ponieważ ciekawie wyglądają prześwity charakterystyczne dla tej techniki.
SZKIC OŁÓWKOWY

Do wykonania szkicu należy dobrać odpowiednią twardość ołówka i rysować lekko go pochylając.
NAKRAPIANY TUSZ

Z papieru wycinamy różne kształty, układamy szablony na papierze kredowym, następnie rozprowadzamy kolorowy tusz za pomocą szczoteczki do zębów i grzebienia, pocierając zamoczoną w tuszu szczoteczkę o grzebień.
MASA PAPIEROWA

Masę papierową wykonujemy mieszając miękki papier (mogą to być papierowe ręczniki) z mąką pszenna i wodą. Nakładamy ją następnie na karton, balon słoik a po wyschnięciu malujemy farbami. (Można wykonać wspaniałe maski oblepiając nadmuchany balon masą, a następnie po zaschnięciu należy zdjąć "skorupę”, pomalować ją i ozdobić np. kawałkami włóczek brokatem, cekinami; z masy można kształtować również konstrukcje architektoniczne na słoikach lub butelkach.)
MALOWANIE PLASTELINĄ

Technika ta może być wykorzystywana przy realizacji wielu tematów (np. "Krzyk”, "Maska” "Drzewa za oknem”). Prace malowane plasteliną charakteryzują się zróżnicowaniem faktury, ciekawą gamą barw dużymi walorami artystycznymi. Do malowania plastelinę należy podgrzać w dłoniach, następnie rozprowadzamy ją rozciągając na kartonie. Technikę tę można wykorzystać również przy wykonaniu elementów płaskorzeźb lub reliefów
SZKIC PODRYSOWANY

Rysowanie ołówkiem jest techniką najbardziej powszechną i dostępną, ale (pomimo pozornej łatwości) jedną z najtrudniejszych do uzyskania poprawnego efektu plastycznego. Rysujący często sięgają po ołówek, wiedząc, iż błędy mogą zawsze wytrzeć gumką. Technika rysowania ołówkiem nadaje się dla starszych dzieci. Do rysowania należy dobrać odpowiednią twardość ołówka i zadbać o odpowiednie trzymanie podczas rysowania (rysując małe kształty trzymamy ołówek jak długopis, natomiast wykonując szkice na dużych arkuszach papieru ołówek chwytamy w dłoń lekko wszystkimi palcami). Pamiętajmy, że kreski narysowanej ołówkiem, nie należy rozcierać, gdyż zamazane plamy nie odpowiadają technice rysowania ołówkiem. Jeżeli w rysunku chcemy zaznaczyć zróżnicowany walor, możemy to uzyskać poprzez różne zagęszczenie kresek, lub wprowadzenie koloru kredki, "podrysowania” niektórych elementów szkicu.
MASA PAPIEROWA GOTOWANA

Do naczynia z ugotowanym krochmalem (może to być również klajster) wrzucamy kawałki ręczników papierowych. Gotujemy prze chwilą cały czas mieszając. Po ostudzeniu nakładamy masę na tekturę lub płyt (sklejkę, płytę pilśniową) i formujemy odpowiednie kompozycję zgodnie z wcześniej przygotowanym szkicem. Po zaschnięciu pracę malujemy plakatówką.
MALOWANIE NA GNIECIUCHY Z GAZET

Stara gazeta nic nie kosztuje, wystarczy opracować szkic, zgnieść kawałki czarno-białych gazet, uformować z nich odpowiedni kształt i za pomocą klajstru przykleić do kartonu. Następnie pracę malujemy farbami wodnymi nadając jej odpowiedni charakter i nastrój. Kompozycja zyskuje przez zastosowanie tej techniki bardzo ciekawa fakturę i piękny modelunek światłocieniowy.
PŁASKORZEŹBA Z PLASTELINY

Część płaszczyzny kartki pokrywamy rozgrzaną i rozciągniętą plasteliną. Na pozostałe fragmenty kompozycji nakładamy uformowane kształty przestrzenne.
RYSUNEK NA PAPIERZE ŚCIERNYM

Na arkuszu drobnoziarnistego papieru ściernego (najlepiej w ciemnym kolorze) wykonujemy rysunek pastelami (suchymi) lub kredkami ołówkowymi. Po skończonym rysowaniu spryskujemy powierzchnię werniksem lub lakierem do włosów, aby kredka się nie pyliła.
COLLAGE Z GAZET

Przygotowujemy małe kawałki gazet (wycinamy lub rwiemy). Szkicujemy kompozycję następnie wyklejamy kształty używając kleju roślinnego i odpowiednio dobranych ścinków.
PAPIEROPLASTYKA

Polega głownie na nadawaniu płaskim formom z papieru trójwymiarowości. Można ja uzyskać poprzez nacinanie papieru i zaginanie go w naciętych miejscach. ciekawy efekt uzyskuje się poprzez podklejenie kompozycji papierem o kontrastowym kolorze.
MALOWANIE NA GAZIE

Arkusz brystolu oklejamy gazą higieniczna dbając o bardzo dokładne naciągnięcie materiału i solidne podklejenie. Malujemy plakatówkami, temperami lub akwarelami. Do wykonania podkładu można wykorzystać także piasek, ryż lub płatki kukurydziane.
MASA SOLNA

Do wykonania masy wykorzystujemy sól kamienna i mąkę pszenna w równych proporcjach. Rozprowadzany je z woda, tak aby miały konsystencję „kruchego ciasta”. Masę nakładamy na szklane butelki (na karton) formując odpowiednie sylwetki. Po zaschnięciu pracę malujemy farbami i pokrywamy lakierem lub werniksem.
   copyright by (wszelkie prawa zastrzeżone) ŚDS Bydgoszcz "Jacek Kolczyński_DECISO"